Diagnostiek

Belevings- en intelligentieonderzoek voor kinderen vanaf 6 jaar

Intelligentie-onderzoek

Een IQ-afname geeft een beeld over het cognitief functioneren van jouw kind. Een afname kan zinvol zijn wanneer de schoolresultaten niet binnen de lijn van de verwachtingen liggen, wanneer men het gevoel heeft dat er uitval is op bepaalde vlakken of om ruimer zicht te krijgen op sterktes en zwaktes in het cognitief functioneren.

In onze praktijk is er een mogelijkheid tot een afname van een WISC-V. De WISC V is een individueel af te nemen, klinische instrument voor een uitgebreid onderzoek naar de intelligentie van kinderen tussen 6 jaar en 16 jaar 11 maanden.

Met de WISC V krijg je zicht op welk niveau uw kind functioneert op de verschillende cognitieve gebieden, namelijk: het verbaal begrip, het visueel ruimtelijk inzicht, het vloeiend redeneervermogen, het werkgeheugen en de verwerkingssnelheid. Op basis van deze verschillende gebieden kan het totale intelligentiecijfer van jouw kind benaderd worden.

Voor de afname van deze test, voorzien we 2 uren. Na afname van de test, kan er een adviesgesprek gepland worden, waarin de resultaten uitgebreider worden besproken.

 

Belevingsonderzoek

Na een eerste intakegesprek, kan er bij kinderen (6 tot 12 jaar) gestart worden met een belevingsonderzoek. Dit is een vorm van psychologisch onderzoek waarin de beleving van jouw kind in beeld gebracht wordt. Het heeft tot doel na te gaan hoe jouw kind zijn/haar leefwereld benadert, ervaart en betekenis geeft.

Een belevingsonderzoek kan zinvol zijn als je bezorgd bent over het welbevinden van je kind of wanneer je kind bepaald gedrag stelt, waarvoor je niet direct een oorzaak kan vinden. Ook als je als ouder denkt de oorzaak goed te kennen, kan het soms nuttig zijn te weten hoe jouw kind het zelf ervaart.

Voor een belevingsonderzoek nemen we ongeveer een drie à vier individuele sessies met jouw kind. Het testonderzoek wordt aangepast naargelang de leeftijd. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van verschillende methodieken (tekenopdrachten, gesprekjes, projectief materiaal, observaties, vragenlijsten, …).

Het onderzoek wordt afgesloten met een adviesgesprek. De resultaten van het onderzoek worden steeds bekeken in een ruimere context.

Top closebarsangle-down